Forringelse af busnettet på grund af Letbanen

Kommunes økonomi er lidt ligesom vores almindelige husholdninger. Pengene skal helst passe sidst på måneden, og vi har afsat et vist beløb til de forskellige poster. Posten til den offentlige trafik er på omkring 65 millioner – et pænt beløb, men alligevel er jeg ikke helt begejstret for det nye busnet.

Letbanens udgifter skal også tages fra den kollektive trafiks pose penge, ligesom busserne hele tiden har gjort. Dermed bliver der en del mindre penge til den busdrift vi kender. Flere linjer er blevet ændret og der kommer mindre frekvens på flere ruter, ikke tiltag der får folk til at strømme til busstoppestederne.

Jeg er bekymret for de ældre, handicappede, og borgere uden adgang til biler. Det bliver mere bøvlet at komme rundt og noget længere i mellem afgangene. Jeg kunne frygte, at den ensomhed vi alle ved er en udfordring, bliver værre, når folk får svært ved at komme afsted til aktiviteter, især om aften.

Der har været arbejdet med løsninger af alle partier og vi har tilpasset løsningerne af flere omgange, også med baggrund i høringssvar. Slutresultatet står jeg selvfølgelig indenfor – det var den bedste mulige løsning, med den pose penge vi har.

Jeg er selv i tvivl om en løsning kunne være, at nedlægge nogen buslinjer, mod at få en ordentlig betjening på de tilbageværende linjer, eller man fortsat skal forsøge, at opretholde et så forgrenet busnet som muligt, og så lever med den mindre frekvens.

På Hjortekær/Lundtoftes vegne, er jeg tilfreds med at man forsøger at få frekvensen op, på den nye linje 182. En linje jeg dog ikke helt er begejstret for – ruten er ganske simpelthen for lang, kørertiden fordobles fx fra Ørholm til Lyngby, i forhold til nuværende.

Der er en del ændringer på busnettet i Virum, nogen ændringer er pga. borgerhenvendelser, samt Movia´s forventning til, hvor det er mest rentabelt at have linjerne. Vi må holde et skarpt øje i hele kommunen, om ændringerne er vellykket.

/John Tefke