Kultur og skat

Lidt ord om et par emner som næsten altid er til debat

KULTUR

Kultur og omfanget af kultur tilbud er ofte til debat i medierne. Skal Lyngby ikke have mere kultur, byen er kedelig om aften osv. Først og fremmest er det nok svært, at blive enige om hvad kultur er. For mig er kultur et meget bredt begreb.

Vores placering i forhold til Hovedstaden, hvor der naturligt er et kæmpe udbud af mange kulturtilbud, gør i min optik, at jeg har det helt fint med at man som kommune ikke er første violin på det hele. Jeg synes godt, at vi skal være stolte af Frilandsmuseet, Det Kongelige Teaters opførsel i Dyrehaven, Sophienholm, spillestedet Templet, Det Flydende Teater, Lindegården m.v. Bibliotekerne har en kæmpe vifte af tilbud til alle aldersklasser også for de små børn.Der foregår mange fine arrangementer i kirkerne. Dyrehaven og Bakken er da også kultur, som sammen med Mølleåen, Bådfarten og alle dens bygninger og industrihistorie danner en flot ramme.

Jeg tænker også idræt er kultur. Vi har en del af rostadion ved Bagsværd sø og Galopbane i Klampenborg. Flere af vores idrætsklubber er med i forreste række. Tennis, håndbold, fodbold, basket, hockey, kano og kajak, tårnudspring og bueskydning bare for at nævne nogen af idrætsgrenene.

Herudover har vi en rigtig god og populær musikskole samt mange foreninger der favner bredt f.eks. akvarieforeninger, sport, spejder osv. Det er også kultur og tilbud til borgerne, hvor der anvendes skattekroner. Det høje niveau skal vi fastholde, det er ikke et spareområde for mig. Især tilskuddet til den brede sport ligger mig på sinde – det giver mange unge en meningsfyldt og sund fritid, også mange ældre, har gavn af motion, for at holde sig selvhjulpen så længe som muligt.

I vores omegn og natur sker der flere store begivenheder. Hubertusjagt, Eremitageløbet, halv maratonløb, triatlon, superligakampe osv. det er også kultur, mange borgere holder af disse arrangementer, selvom nogen synes det giver lidt trafikudfordringer.

Som I måske kan ane, er jeg ikke utilfreds med vores kulturtilbud set over en bred kamp, også taget i betragtning af vores geografiske placering, hvor der ikke er langt til øvrige tilbud.

Lyngby Centrum har i de seneste år udviklet sig med flere spisesteder, men også Brede har mange restauranter indenfor en forholdsvis lille radius. Det er for mig -også noget der tæller med i kultur og oplevelses tilbuddet.

Jeg er åben for flere aktiviteter, der gør Lyngby endnu mere spændende at bo i, men der skal være en balance imellem udgift og udbytte.

SKAT

Jeg oplever, at vi bor i en velfungerende kommune, hvor flere af kerneområderne omkring velfærd er i orden og det skal fastholdes, det gøres bedste ved at stemme på liste C -og meget gerne på mig personligt.

Skat skal som udgangspunkt ikke stige, men desværre bestemmer vi ikke helt selv dette. Folketinget bestemmer lidt for meget her, men vi må leve med det og tilpasse os, ligesom i den almindelig husholdning, og forsøge at få det hele til at hænge sammen og prioriterer.

Velfærd for mig er også, at borgerne kan beholde så meget som muligt af deres egne tjente penge i deres egne lommer. Så kan borgerne selv bestemme, hvad de opfatter som velfærd. Det vil naturligvis altid være en balancegang mellem offentlig velfærd og selvbetalt velfærd.